Petra och Patrik i Warszawa

Hemkommen.
Jag har haft en helt fantastisk helg i Patriks älskade Warszawa. För min del är staden aningen grå och "betongig" men det hämmade inte min glädje över att vara där. Tack vare Patrik har en del fotograferande gjorts och tack vare densamme är således jag med på nästan varenda bild. Patrik verkar leva i någon värld där "I was here" måste dokumenteras på bild och därför kan min nuna åskådas framför varje byggnad. Ni ska få se, jag bjuder på ett antal Polenbilder  

Fredagen började (och slutade) i Legionowo, Patriks "hemby" strax utanför Warszawa. Dit skjutsades vi av hans kusin Dominik och hälsades välkomna av kusinen Ola som till och med gav mig en kindpuss :) En kebabrulle på polskt vis, det vill säga där en av ingredienserna är kål, intogs. Efter det bad Marek (Patriks farbror) oss att följa med ned i hans affär där vi tydligen skulle dricka Whiskey. Med Sprite. Usch, usch, usch, tänkte jag först, men efter att ha blivit itvingad ett x antal klunkar började det smaka okej. Ett besök hos Patriks farmor var nästa stopp och även där fortsatte drickandet. Vi drack "för henne" som det hette :) Avslutningsvis satte vi oss på en lokalpub och drack. Även Asia (en tredje av Patriks kusiner) och hennes vänner bidrog med sitt sällskap. Jag hade jätteroligt! (Och föll offer för kvällens gliringar från Marek. Han tyckte tydligen att det var hur kul som helst att jag kom från landet = Nynäshamn)

 

Marta (eller "Marinada" vilket betyder "Marinaden" som Marek kallade henne)


Marek och Asia


Patrik kommer att avsky mig för den här bilden men det är det värt :)
Det var nämligen så att när jag påstod att Patrik var full den här kvällen lät han ungefär: "Pfft!" och svarade aningen drygt: "Jag är inte full!". 
Den här bilden är ett BEVIS på att jag hade rätt, och säg inte något annat :-p 

DAG 2

Efter att ha vaknat till och fått mat i magen på Sphinx tog Patrik med mig på en lååång Warszawa-promenad och visade mig hela staden (nästan). Vädret var lite halvtråkigt till en början men klarnade upp framåt eftermiddagen




En så kallad "käck" bild


Petra framför det rosa huset


Gamla stan med kung Sigismund till vänster och slottet till höger


Petra i Gamla Stan




En "käck" bild på Petra på torget


En staty till minne av de barnsoldater som tvingades kriga under Andra Världskriget


En "käck" bild på Petra framför "Den okände soldatens grav"


Patrik äter en våffla med jordgubbssås i parken


Petra äter en våffla med jordgubbssås i parken


Det klarnar upp!


Här tycker Patrik att vi ska bo


Skrattattack




Här gör vi oss iordning inför kvällen


Här plutar vi med våra läppar


Här pussas vi


Kulturpalatset by night
Denna byggnad är en gåva från Ryssland och jag försökte ta reda på varför men min guide kunde tyvärr inte berätta det då han inte visste. Pappa - du kanske har något svar?


Universitetet

Till sist letade vi upp en restaurang som serverade polsk mat och där åt vi Zurek!!! Det var så himla gott! Till huvudrätt åt Patrik bigos och jag piroger (i Sverige kallas det mer för ravioli). Allt var underbart gott, en gastronomisk upplevelse som min käre Patrik skulle kalla det :)

DAG 3

Vi bestämde oss för att åka till Arkadia (Östeuropas största köpcenter) idag. Maten intogs på Sphinx, igen :-) Jag älskar röror och på Sphinx får man tre olika röror till maten. Mums!  


Petra utanför Arkadia


Patrik innan lunch


Den här chokladkakan kanske inte ser så god ut, men det var en av de godaste chokladupplevelser jag haft! Fet som bara den var den också, så Patrik åt hela


Jag fick nöja mig med en sådan här


Utsikt från Kulturpalatset


Även här


Jag uppe i Kulturpalatset


<3


Kulturpalatset by day




Patrik framför Kulturpalatset
(Kulturpalatset ligger väldigt centralt)


För-förrätt på "U Szwejka". Sååååå gott! Det är surkål, korv, färsk vitlöksost och bröd
 

Huvudrätt. Min favoritkålsallad med en stor köttbit panderad i ägg ihop med en slags potatissallad


Paus mellan "U Szwejka" och nästa ställe där vi drack vin och drinkar


Gissningsvis är vi aningen runda under fötterna på denna bild


DAG 4


Frukost på rummet...


...och sedan hem!

TACK Patrik för en underbar resa!
Jag älskar Polen :)


Kommentarer
Postat av: Petra

Tack själv B-L! PussAh

2008-11-12 @ 22:24:23
Postat av: Petra

Älskling, du kanske ska ändra avsändarnamn? ;)

2008-11-12 @ 23:23:52
Postat av: fnatt

Ååååh, vad mysigt ni verkar haft det :D

Fina bilder också. Eller vänta, ska man säga "käcka"?



looove you

2008-11-12 @ 23:58:06
Postat av: Vicia

Gud va fina bilder Peterka min! Jag är så glad för din skull! Ni hade det jätte kul säkert! Det syns :) :) Kocham Cie moja Pietruszko! <3 Din Vicios

2008-11-13 @ 09:00:59
Postat av: p.

Du får ju sluta att klicka i "Kom ihåg mig?".. :P

2008-11-13 @ 09:27:30
Postat av: Mille

Åh,Mys-semester!

Så fina bilder.

Kram

2008-11-16 @ 18:31:39
URL: http://lilarummet.blogg.se/
Postat av: nazi goreng

va mysigt!!!!!!

2008-11-16 @ 21:19:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0