Knäpp-Åsa

Jag pratade med Åsa tidigare idag och så råkade jag uttrycka mig följande;

"ÅSA JAG VILL GIFTA MIG!!!"

Åsa lät mest förvånad och det ena ledde till det andra och vips var vi inne på att mina barn skulle lära sig polska (!!!). Jag insåg då att även jag måste lära mig polska och kände ganska mycket hopplöshet inför denna insikt medan Åsa malde på om att det bara var bonus med extra språk och så vidare. Jag frågade lite ironiskt om Åsa någonsin har hört polska och hon svarade ungefär;

"Hört?! Jag kan till och med prata; Tjinkoja"  (Åsas försök till att uttala dziekuje)
Jag skrattar. Då vräker männ'skan ur sig följande;

"Men Petra, jag håller också på att lära mig ett nytt språk!"
"Jaså?"
"Ja! Jag fick en ordbok av Alex pappa i julklapp så nu försöker jag lära mig värmländska"
"Du menar inte på fullaste allvar att du jämför polska med värmländska???"
"Jo. Lyssna på det här till exempel, vad tror du 'jordäpple' [joapple] betyder?" (Åsa låter här aningen stolt över sitt nyinlärda, värmländska, jättesvåra ord)
Jag svarar;
"Potatis?!"
"MEH! Hur kunde du veta det?!"

Åsa är hur knäpp som helst som tror att hon är något bara för att hon kan säga potatis på gammeldagsvärmländska.

Kommentarer
Postat av: Åsa

Polska/värmländska = potejto/potaato



Hör på den här då:

Jä grönne på nöe, så jä köffte mä e plaat mä jolappelstamp för å stinne hongern mennas. Å etter dä, full å go, geck jä ut te kröttera för å grönne mä in höss dä verkligen går te på jola. Du ska vete va jä skvatt när di, kröttera asså, börje ränne mot mä. All denna reeinga gav mä höösjos, så nu setter jä här alldeles schleten å vaomstinn.



Och du, gammeldagsvärmländska --> MY ASS! Försök att överleva en helg tillsammans med min käre karls familj ute i buschen, då kan det allt vara bra att ha ett ord som jolappel i bagaget!



Ha't så gött så ses vi i svängen. Dä blir göörbra dä!





2009-02-18 @ 20:49:18
URL: http://delica.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0